igorsamolet

Berta.me

  1. фото: Евгения Зубченко

    фото: Евгения Зубченко

    фото: Евгения Зубченко

    фото: Евгения Зубченко

    • 1
    • 2

      фото: Евгения Зубченко

    • 3
    • 4
    • 5

      фото: Евгения Зубченко

    • 6

    Mutual accusations 

    4.10.2018

    Installation, blue room, where plays Placebo track “Where Is My Mind?” and forms resembling outdated aerial bombs (47x70x47) are slowly spinning. They are covered with T-shirts, side feathers are metal. Among them there is a chair, my clothes are dropped on it, next is Remark’s “Shadows in Paradise” and bottles of “Treasure of Crimea” wine, beer and Coca-Cola, drunk during the performance. The chair and items are emitting neon flame. Light: from a street lamp, red neon and Vera’s LED lamps.

    With your feet in the air, when your head on the ground

    You try this trick and spin! Yeahh!

    Your head will collapse , when there is nothing in it

    Where is my mind?

    Where is my mind?

    Where is my mind?

    Where is my mind?

    Way out, in the water see her swimming

    (Placebo, Where is my mind?)

    "Human relations are formed not only through dialogue, but also through mutual accusations. Although it is difficult to say where the constructive dialogue ends and where the reproach begins. Inability to hear the interlocutor and understand another point of view leads to a communication deadlock, conflict. And mutual reproaches of two people can develop into disagreements between the whole countries.
    I see today's time as a time of endless mutual accusations. I’m accusing, I am being accused - the consequences of this rhetoric are forming not only my personal space, but also the external perspectives of the common for all of tomorrow. In my new project I continue to talk about the “imperfection” of human feelings, which have an impact not only on the lives of individuals, but also on global geopolitical processes.”
    PS: Now it seems to me that this work could only happen in October 2018. At that time I wanted to do exactly like that, what is it? Premonition? Bouquet of fragmented feelings, fatigue? Irritation? But then I realized that simply making an object for an exhibition is not what I want. I wanted them to emerge from circumstances, to become not just the result of craft efforts, but the outcome of a communication twist. I invited Olya, Vera, Yura, Valya brought Denis, Grisha, who could not come, Ada, Anya, Dasha, Vanya + Egor. We were drinking sweet table wine from the Crimean shores, talking about nothing, sometimes making plans. Yura was speaking into the phone, he wanted to prove to us that the phone was eavesdropping, the telephone was indeed eavesdropping, offering advertisement, based on the content of the conversation. It was more entertaining than scaring. Then I wrote the text for the exhibition, which summarized and explained all that. Now this text seems strange to me, but I will leave it, like this addition dated March 20, 2019. 

    Взаимные обвинения 

    4.10.2018

    Инсталляция, синий зал, где под трек Placebo «Where Is My Mind?», медленно кружатся формы, напоминающие устаревшие авиационные бомбы (47х70х47). Они обтянуты футболками, боковые перья металлические. Среди них кресло, на нем сброшена моя одежда, рядом Ремарк «Тени в раю» и распитые во время перфоманса бутылки вина «Сокровища Крыма», пива и кока-колы. Кресло и вещи выпускают неоновое пламя. Свет: от уличного фонаря, красного неона и Вериных светодиодных ламп.

    Если твоя голова на земле, значит, ноги в воздухе.

    Ты пробуешь этот трюк и несешься! Ееее!

    Твоя голова развалится, если в ней ничего нет.

    И ты спрашиваешь себя...

    Где мой рассудок?

    Где мой рассудок?

    Где мой рассудок?

    Где мой рассудок?

    Это отпад - видеть в воде, как она плывет

    (Placebo, Where is my mind?)

    "Человеческие взаимоотношения формируются не только через диалог, но и через взаимные обвинения. Хотя где заканчивается конструктивный диалог, а где начинается упрек — сказать сложно. Неумение слышать собеседника и понять другую точку зрения приводит к коммуникационному тупику, конфликту. А взаимные упреки двух людей могут перерости в разногласия между целыми странами. 

    Я вижу сегодняшнее время как время бесконечных взаимных обвинений. Я обвиняю, меня обвиняют - последствия этой риторики формирует не только мое личное пространство, но и внешние перспективы общего для всех завтрашнего дня.

    В своем новом проекте я продолжаю говорить о «несовершенстве» человеческих чувств, оказывающих влияние не только на жизни отдельных людей, но и на глобальные геополитические процессы".

    PS: Теперь мне кажется, что это работа могла произойти только в октябре 2018-го года. Тогда захотелось сделать именно так, что это? предчувствие? букет разрозненных чувств, усталость?, раздражение? Но тогда я точно понял, что просто сделать объект на выставку - не то. Хотелось, чтоб они возникли из обстоятельств, cтали не просто результатом ремесленных усилий, а исходом коммуникационного виража. Я пригласил (Олю, Веру, Юру, Валя привела Дениса, Гришу, который не смог, Аду, Аню, Дашу, Ваня+Егор). Мы пили сладкое столовое вино с крымских берегов, говорили ни о чем и шили, иногда строили планы. Юра говорил в телефон, хотел доказать нам, что он подслушивает, телефон и вправду подслушивал,  предлагая рекламу, исходя из содержания разговора. Это больше развлекало, чем пугало. Потом я написал текст к выставке, в котором обобщал и объяснял. Теперь он мне кажется чужим, но я его оставлю, как и эту дописку 20 марта 2019 года. 

  2. Даша

    Даша

    Вера

    Вера

    Юра

    Юра

    Даша

    Даша

    Вера

    Вера

    Юра

    Юра

  3. Денис

    Денис

    Оля

    Оля

    Ада

    Ада

    Денис

    Денис

    Оля

    Оля

    Ада

    Ада

  4. Валя

    Валя

    Егор

    Егор

    Ваня

    Ваня

    Валя

    Валя

    Егор

    Егор

    Ваня

    Ваня