Berta.me

  1. Content form "Arch" 210х330х50 (news slider Cornelius (Sweden) and mine (Russia), selfie portrait, shirt, pink whale, socks) Контент форма "Арка" 210х330х50 (слайдер новостей Корнелиуса (Швеция) и мой (Россия), селфи портрет, рубашка, розовый кит, носки)

    Content form "Arch" 210х330х50 (news slider Cornelius (Sweden) and mine (Russia), selfie portrait, shirt, pink whale, socks)

    Контент форма "Арка" 210х330х50 (слайдер новостей Корнелиуса (Швеция) и мой (Россия), селфи портрет, рубашка, розовый кит, носки)

    Content form "Arch" 210х330х50 (news slider Cornelius (Sweden) and mine (Russia), selfie portrait, shirt, pink whale, socks) Контент форма "Арка" 210х330х50 (слайдер новостей Корнелиуса (Швеция) и мой (Россия), селфи портрет, рубашка, розовый кит, носки)

    Content form "Arch" 210х330х50 (news slider Cornelius (Sweden) and mine (Russia), selfie portrait, shirt, pink whale, socks)

    Контент форма "Арка" 210х330х50 (слайдер новостей Корнелиуса (Швеция) и мой (Россия), селфи портрет, рубашка, розовый кит, носки)

    Content form "Santa Barbara" 200x170x15 (screenshots of the phone, fb messages, insta photos, socks, shirt, live rose in a beer bottle, the sound of incoming messages) Контент форма "Санта-Барбара" 200х170х15  (скрины телефона, фб сообщения, инста фото, носки, рубашка, живая роза в пивной бутылке, звук приходящих сообщений)

    Content form "Santa Barbara" 200x170x15 (screenshots of the phone, fb messages, insta photos, socks, shirt, live rose in a beer bottle, the sound of incoming messages)

    Контент форма "Санта-Барбара" 200х170х15  (скрины телефона, фб сообщения, инста фото, носки, рубашка, живая роза в пивной бутылке, звук приходящих сообщений)

    Сontent form "fb post" 80x120 (shirt, beer bottle, fb post 2018, garland of cups) Контент форма "фб пост" 80х120 (рубашка, пивная бутылка, фб пост 2018, гирлянда из стаканчиков)

    Сontent form "fb post" 80x120 (shirt, beer bottle, fb post 2018, garland of cups)

    Контент форма "фб пост" 80х120 (рубашка, пивная бутылка, фб пост 2018, гирлянда из стаканчиков)

    Content form "Closed bed" 200x100x80 (blanket from screenshots of blocked sites in Russia, pillow, smile YouTube) Контент форма "Закрытая кровать" 200х100х80  (одеяло из скринов заблокированных сайтов в России, подушка, смайл ютуб)

    Content form "Closed bed" 200x100x80 (blanket from screenshots of blocked sites in Russia, pillow, smile YouTube)

    Контент форма "Закрытая кровать" 200х100х80  (одеяло из скринов заблокированных сайтов в России, подушка, смайл ютуб)

    Content form "red tower" 70x240x70 (1 tier: fb-posts Vivan, 2 tier: my fb-posts, 3 tier: selfie mask with a cat) Контент форма "рыжая башня" 70х240х70  (1ярус:  фб-посты Виван, 2 ярус: мой фб-посты, 3 ярус: селфи маска с котом)

    Content form "red tower" 70x240x70 (1 tier: fb-posts Vivan, 2 tier: my fb-posts, 3 tier: selfie mask with a cat)

    Контент форма "рыжая башня" 70х240х70  (1ярус:  фб-посты Виван, 2 ярус: мой фб-посты, 3 ярус: селфи маска с котом)

    Content form "tower of a beer rose" 70x240x70 (1 tier: my birthday, 2 tier: sunsets, 3 tier: face on the table) Контент форма "башня пивной розы" 70х240х70  (1ярус:  мое день рождение, 2 ярус: закаты, 3 ярус: лицо на столе)

    Content form "tower of a beer rose" 70x240x70 (1 tier: my birthday, 2 tier: sunsets, 3 tier: face on the table)

    Контент форма "башня пивной розы" 70х240х70  (1ярус:  мое день рождение, 2 ярус: закаты, 3 ярус: лицо на столе)

    Content form "coincidental" 160x130x5 (screenshots of the phone, the coincidence of the numbers is one make a wish) Контент форма "случайные совпадения" 160х130х5  (скриншоты телефона, совпадение цифр -это одно загаданное желание)

    Content form "coincidental" 160x130x5 (screenshots of the phone, the coincidence of the numbers is one make a wish)

    Контент форма "случайные совпадения" 160х130х5  (скриншоты телефона, совпадение цифр -это одно загаданное желание)

    Kinetic object "selfie shadow" 34x90x34 Кинетический объект "селфи тень" 34х90х34

    Kinetic object "selfie shadow" 34x90x34

    Кинетический объект "селфи тень" 34х90х34

    Content form "pill1" 117x5x50 (Eugene's birthday) Контент форма "таблетка1" 117х5х50 (день рождение Жени)

    Content form "pill1" 117x5x50 (Eugene's birthday)

    Контент форма "таблетка1" 117х5х50 (день рождение Жени)

    Content form "tablet2" 117x5x50 (my legs in the bathroom and windows, sock, SWAG hat) Контент форма "таблетка2" 117х5х50 (мои ноги в ванной и окна, носок, шапка SWAG)

    Content form "tablet2" 117x5x50 (my legs in the bathroom and windows, sock, SWAG hat)

    Контент форма "таблетка2" 117х5х50 (мои ноги в ванной и окна, носок, шапка SWAG)

    Content form "wall" 260x315x10 (fb posts, phone numbers Moscow-Ukraine, sms, clock, photo with a bottle of champagne "New Crimea") Контент форма "стена" 260х315х10 (фб посты, номера телефонов Москва-Украина, смс, часы, фото с бутылкой шампанского "Новый Крым")

    Content form "wall" 260x315x10 (fb posts, phone numbers Moscow-Ukraine, sms, clock, photo with a bottle of champagne "New Crimea")

    Контент форма "стена" 260х315х10 (фб посты, номера телефонов Москва-Украина, смс, часы, фото с бутылкой шампанского "Новый Крым")

    Content form "moon" 75x195x10 (Emoji moon, belts of all colors, socks)  Контент форма "луна" 75х195х10 (эмодзи луна, ремни всех цветов, носки)

    Content form "moon" 75x195x10 (Emoji moon, belts of all colors, socks) 

    Контент форма "луна" 75х195х10 (эмодзи луна, ремни всех цветов, носки)

    Kinetic object "bla-bla- bla" 230х230 (fb posts) Кинетичсекий объект "бла-бла-бла" 230х230 (фб посты)

    Kinetic object "bla-bla- bla" 230х230 (fb posts)

    Кинетичсекий объект "бла-бла-бла" 230х230 (фб посты)

    • 1

      Content form "Arch" 210х330х50 (news slider Cornelius (Sweden) and mine (Russia), selfie portrait, shirt, pink whale, socks)

      Контент форма "Арка" 210х330х50 (слайдер новостей Корнелиуса (Швеция) и мой (Россия), селфи портрет, рубашка, розовый кит, носки)

    • 2
    • 3
    • 4
    • 5
    • 6

      Content form "Santa Barbara" 200x170x15 (screenshots of the phone, fb messages, insta photos, socks, shirt, live rose in a beer bottle, the sound of incoming messages)

      Контент форма "Санта-Барбара" 200х170х15  (скрины телефона, фб сообщения, инста фото, носки, рубашка, живая роза в пивной бутылке, звук приходящих сообщений)

    • 7
    • 8

      Сontent form "fb post" 80x120 (shirt, beer bottle, fb post 2018, garland of cups)

      Контент форма "фб пост" 80х120 (рубашка, пивная бутылка, фб пост 2018, гирлянда из стаканчиков)

    • 9
    • 10
    • 11
    • 12

      Content form "Closed bed" 200x100x80 (blanket from screenshots of blocked sites in Russia, pillow, smile YouTube)

      Контент форма "Закрытая кровать" 200х100х80  (одеяло из скринов заблокированных сайтов в России, подушка, смайл ютуб)

    • 13
    • 14

      Content form "red tower" 70x240x70 (1 tier: fb-posts Vivan, 2 tier: my fb-posts, 3 tier: selfie mask with a cat)

      Контент форма "рыжая башня" 70х240х70  (1ярус:  фб-посты Виван, 2 ярус: мой фб-посты, 3 ярус: селфи маска с котом)

    • 15
    • 16
    • 17
    • 18

      Content form "tower of a beer rose" 70x240x70 (1 tier: my birthday, 2 tier: sunsets, 3 tier: face on the table)

      Контент форма "башня пивной розы" 70х240х70  (1ярус:  мое день рождение, 2 ярус: закаты, 3 ярус: лицо на столе)

    • 19
    • 20
    • 21

      Content form "coincidental" 160x130x5 (screenshots of the phone, the coincidence of the numbers is one make a wish)

      Контент форма "случайные совпадения" 160х130х5  (скриншоты телефона, совпадение цифр -это одно загаданное желание)

    • 22

      Kinetic object "selfie shadow" 34x90x34

      Кинетический объект "селфи тень" 34х90х34

    • 23
    • 24
    • 25

      Content form "pill1" 117x5x50 (Eugene's birthday)

      Контент форма "таблетка1" 117х5х50 (день рождение Жени)

    • 26
    • 27

      Content form "tablet2" 117x5x50 (my legs in the bathroom and windows, sock, SWAG hat)

      Контент форма "таблетка2" 117х5х50 (мои ноги в ванной и окна, носок, шапка SWAG)

    • 28

      Content form "wall" 260x315x10 (fb posts, phone numbers Moscow-Ukraine, sms, clock, photo with a bottle of champagne "New Crimea")

      Контент форма "стена" 260х315х10 (фб посты, номера телефонов Москва-Украина, смс, часы, фото с бутылкой шампанского "Новый Крым")

    • 29
    • 30
    • 31

      Content form "moon" 75x195x10 (Emoji moon, belts of all colors, socks) 

      Контент форма "луна" 75х195х10 (эмодзи луна, ремни всех цветов, носки)

    • 32
    • 33

      Kinetic object "bla-bla- bla" 230х230 (fb posts)

      Кинетичсекий объект "бла-бла-бла" 230х230 (фб посты)

    Marshmallow-flavored marshmallow

    27 October 2018 – 13 Januari 2019 

    The installation is space with content-forms (arches, towers, altar, etc.) On the background there goes the sound of messengers’ alerts. Selfie-shadows are moving around the space, on their own.

    People are relocating from nature into an artificial environment - the digital world of social and incorporeal relations, packed into the screen culture with its own visual code. And this world not only exploits traditional organs of perception, simplifying them to algorithms and functions, but also creates completely new human sensual capabilities through the use of digital technologies. The landscape of the new environment is not physical objects, but people and bots. And their habitat is the content that we produce – memes, texts, videos, photos – which I use it to visualize my everyday digital experience, “growing” hybrid architectural forms. The landscape is full of moving selfie-shadows, which explore it independently and change their route by colliding with content-forms.

    Зефир со вкусом зефира

    27 October 2018 – 13 Januari 2019

    Инсталляция представляет собой пространство с контент-формами (арки, башни, алтарь итд) фоном идет звук оповещения мессенджеров. По пространству самостоятельно передвигаются селфи-тени.

    Человек переселяется из  природы в искусственную среду – в цифровой мир социальных и бестелесных отношений, упакованных в экранную культуру со своим визуальным кодом.И этот мир не только эксплуатирует традиционные органы восприятия, упрощая их до алгоритмов и функций, но и создает абсолютно новые чувственные возможности человека за счет использования цифровых технологий. Ландшафт новой среды составляют не физические объекты, а люди и боты. И их среда обитания - это контент, который мы производим (мемы, тексты, ролики, фото) Его я и использую для визуализации своего повседневного цифрового опыта, «выращивая» гибридные архитектурные формы. Пейзаж населен движущимися селфи-тенями, которые самостоятельно его исследуют и от столкновения с контент-формами меняют свой маршрут.

  2. Вера Трахтенберг

    Текст к работе "Marshmallow With Marshmallow Taste" для выставки "Digitala landskap", в каталог 

    Игорь Самолет начинал работать с «прямой фотографией», но сейчас пришел к тому, что он называет «перформативной фотографией»: он сам моделирует ситуации и возможные варианты развития событий в кадре. В своих последних проектах (таких как «Пьяные признания») он использует личные фотоархивы для создания трехмерных объектов, исследуя пластику изображения и его взаимодействие с формой.

    В рамках выставки «Digital Landscapes» Игорь Самолет представит свою новую инсталляцию «Зефир со вкусом зефира»: в этой работе он особым образом выстаривает пространство комнаты, используя предметы мебели, из которых создает «цифовые окна». Объекты из ткани представляют собой овеществленные доказательства нашей жизни в сети – это различные мемы, посты из фейсбука, скриншоты личной переписки и многое другое. Всё это образует новые причудливые архитектурные формы, напоминающие то ли триумфальные арки Древнего Рима, то ли древнерусскую архитектуру. Вместе они становятся неким гибридным ландшафтом сегодняшней реальности, который обычно ускользает из поля нашего зрения, потому что является информационным потоком, в котором каждый из нас проводит массу времени: это медийное пространство сети интернет. 

    В инсталляции присутствуют кинетические объекты – движущиеся селфи-портреты в смешных масках из инстаграма, позволяющих бесконечно учеличить возможности нашей саморепрезентации в сети. Эти селфи-портреты размещены на роботах-пылесосах с встроенной картой пространства системы «умный дом». Примечательно, что производители пылесосов решили продавать эти карты, объясняя это улучшением работы системы, однако велика вероятность того, что наше личное пространство скоро станет всё более прозрачным, а наша частная жизнь больше не будет принадлежать только нам. 

    Название “Marshmallow With Marshmallow Taste” отсылает, с одной стороны, к тому, чего не существует: у зефира всегда есть вкус пищевой добавки, его просто не производят без них. Выбор такого названия – смелая попытка художника заглянуть в самую суть вещей и обнаружить там то, что скрыто под толстым слоем наносных смыслов. В данном случае вкус зефира метафоризирует истинное положение дел в российском сегменте интернета, подлинный ландшафт которого художник раскрывает через свою личную историю. 

    В контексте последних событий, когда значение и суть статьи Carol Hanisch “The Private Is Political” сильно трансформируется в силу изменения уровня медийности общества, когда личное действительно становится общественным благодаря таким важным акциям, как #metoo и другие, а скриншоты личной переписки являются доказательствами случаев насилия, дискриминации и притеснения, работы Игоря Самолета перестают казаться невинной игрой. Автор, как будто кокетничая, показывает зрителю только те аспекты своей или чужой личной жизни, которые никак не могут дискредитировать его или его окружение. Эта игра обманчива: художник делает важный шаг в стирании границ персонального и общественного, почти немыслимый для сегодняшней России. Изображения на ткани только на первый взгляд выглядят забавно: смешные селфи и игривые переписки переплетаются со пугающими скриншотами заголовков новостей, а русские мемы саркастически высмеивают эти новости, потому что ничего другого уже не остается. Ряд исследователей утверждают, что смех – это защитная реакция человеческой психики на тревожные и угрожающие события и явления, которые мы не в силах изменить или контролировать. В таких обстоятельствах наш мозг включает механизм защиты, чтобы мы не впали в отчаяние в условиях, когда не можем сопротивляться нарастающей угрозе и страху, а медийная среда превращается в поле боя. Во многом об этом и работа Самолета – о нашей тотальной беззащитности перед информационным цунами, где все мы буквально обнажены перед “всевидящим оком” карающих институций, а каждый репост может стоить нам свободы в стране с очень суровым климатом и не менее суровым цифровым ландшафтом.

    Vera Trachtenberg

    Text to work "Marshmallow With Marshmallow Taste" for the exhibition "Digitala landskap", to the catalog

    Igor Samolet began to work with "direct photo", but now he came to what he calls "performative photography": he himself simulates situations and possible scenarios within the frame. In his last projects (as "Drunk Confessions") he uses personal photo archives to create three-dimensional objects, exploring the plasticity of the image and its interaction with the form.

    For the exhibition "Digital Landscapes" Igor Samolet will present his new installation "Marshmallow With Marshmallow Taste": in this work he specially expands the room space using furniture to create "digital windows". Cloth objects represent the materialized evidence of our life on the web – various memes, posts from the Facebook, screenshots of personal correspondence and much more. He constructs new bizarre architecture, resembling either Roman triumphal arches or the ancient Russian churches. Together they become a kind of hybrid reality landscape, which is usually unseen – it's an information flow we actually live in: the media space of the Internet.

    Not only Russian, but also Swedish screenshots of correspondence and posts are woven into the images on the cloth, this significantly expands the digital context and emphasizes the generality of media space. From the windows of the room with a blue carpet opens a view of the serene and immaculate landscapes of Sweden, contrasting with the chaotic digital installation landscape.

    There are kinetic objects in the installation – moving selfies in ridiculous masks from the instagram, allowing infinitely increase the possibilities of our self-representation on the web. These selfies are placed on robovacs with a built-in space maps of the smart home system. It is noteworthy that the robovacs producing companies decided to sell these maps, ostensibly for improving the system, but it seems that our personal space becomes more transparent and our private life no longer belongs to us.

    The project name "Marshmallow With Marshmallow Taste" refers to something non-existent: marshmallow always has food supplement taste, it's not produced raw. The artist chose such a name making a bold attempt to look into the very essence of things and discover what is hidden under a thick layer of alluvial meanings. In this case, the taste of marshmallow metaphorizes the lie of the land in the Russian Internet, the artist reveals its true landscape through his personal history.

    In view of recent events, when the meaning and essence of Carol Hanisch's article "The Private Is Political" is strongly transformed for the changes in media's publicity, when the personal really becomes public seeing such important actions as #metoo and others, and the screenshots of personal correspondence are evidence of violence, discrimination and harassment, Igor's work ceases to seem an innocent game. The artist, as if flirting, shows the viewer only those aspects of his private life that can not discredit him or his surrounding in any way. This game is deceptive: the artist makes an important step unthinkable for today's Russia, he erases the boundaries of personal and public. Images on the cloth only look funny: selfies and playful chat talks are intertwined with frightening screenshots of news headlines, Russian memes sarcastically ridicule that because nothing else is left. A number of researchers argue that laugh is a mind protecting reaction to disturbing and threatening events that we can not change or control. So our brains include a defense mechanism that we do not fall into despair when we can not resist the mounting threat and fear, and the media turns into a battlefield. Samolet speaks about our total defenselessness before the informational tsunami, where all of us are literally exposed before the "all-seeing eye" of punitive institutions, every repost can cost us freedom in a country with a very severe climate and no less severe digital landscape.